Nobson en TIPL

Zaterdag 14 juni maakte ik een tripje naar Rotterdam, waar ik een bliksembezoekje bracht aan de NOBSON expositie in museum Boymans-Van Beuningen. En waar ik ook The Itinerant Poetry Librarian weer ontmoette, op het 45e Poetry International Festival.

Paul Noble: Nobson Newtown

Al in de trein naar Rotterdam las ik in de krant een recensie over NOBSON. Net op tijd om mijn plannen bij te stellen. Het Boymans toont 23 werken van de Britse kunstenaar Paul Noble. Er stond bij dat het nogal omvangrijke afbeeldingen waren. Maar toen ik de grote Bodonzaal binnenkwam stond ik wel even aan de grond genageld. Gigantische, metersgrote potloodtekeningen strekten zich uit langs de muren, van onder tot boven. Dichterbij bekeken blijken de meeste tekeningen te zijn gemaakt op losse vellen, die als een tegelwand tegen elkaar aan zijn geprikt. Hoe overweldigend ook qua afmeting, toch ogen veel tekeningen fragiel en etherisch, in veel meer dan vijftig tinten grijs. De overvloed aan complexe details, uitgewerkt in dunne potloodlijnen, vormt een ander contrast. Het moet voor Noble absoluut een monnikenwerk zijn geweest om zijn voorstellingen met deze techniek op papier te krijgen. Ik las dat Nobson eigenlijk staat voor “Nobson Newtown” zoals Noble zijn eigenhandig geschapen wereld noemt. Een denkbeeldige stad, die eruit ziet als een labyrinth. Gevuld met vreemde, surrealistische gebouwen, tuinpoorten, geometrische objecten en andere bizarre constructies. Sommige van die bouwwerken doen aan denken aan de repeterende vormen en ‘onmogelijke’ architectuur van Escher. Die overeenkomst wordt in verschillende recensie genoemd. Er zijn echter  meer bijzonderheden te ontdekken, onder andere een isometrische projectie en een driedimensionaal alfabet.

.

The Itinerant Poetry Librarian

Daarna met spoed door naar de Rotterdamse Schouwburg. In een hoek van de hal was het Poëziecafé, met doorlopende interviews, boekbesprekingen en voordrachten van diverse dichters. Maar daar kwam ik eigenlijk niet voor. Ik moest in de andere hoek zijn. Daar zat zij weer, The Itinerant Poetry Librarian, afgekort TIPL. Ik had vorig jaar al eerder kennisgemaakt met de TIPL, toen in de Leeszaal Rotterdam West. Afgelopen vrijdag kreeg ik tot mijn verrassing een mailtje dat de bibliothecaresse opnieuw in Rotterdam zou zijn. Belangrijker nog, ze had onthouden dat ik nogal onder de indruk was van een bundeltje Schotse kindergedichten: Assynt’s Casket. Dat boekje had zij ook deze keer weer meegenomen. Voor mij reden genoeg om in de trein te stappen. Maar ook deze bibliothecaresse met haar reizende poëziebibliotheek blijft een bijzondere verschijning. In voorgaande jaren was haar optreden in Nederland beperkt tot Amsterdam en Rotterdam. Wie weet is het mogelijk dat zij ook een keer naar Groningen komt.

 The Itinerant Poetry Librarian
 The Itinerant Poetry Library

Meer:

Noble, Nobson Keane, T. (2013). Paul Noble emulates Escher and Bosch at Gagosian. Artlyst newsletter, 17-01-2013.  Artikel Nobson Newtown, un unofficial guide. Website over het werk van Paul Noble, door kunstkenner Duncan MacLaren Paul Noble, introductiepagina op de website van de Gagosian Gallery Paul Noble – NOBSON, introductiepagina bij de expositie in Museum Boymans-Van Beuningen, t/m 12 sept. 2014   Itinerant Poetry Librarian Ream, S. (2011). An interview with The Itinerant PoetryLibrarian. Poetry International Rotterdam, 15-06-2011. Artikel Bond, K. (2014). The Itinerant Poetry Librarian. Muff magazine, 07-05-2014. Artikel

Geef een reactie

