Tags of categorieën (2)

Zes jaar geleden schreef ik een blogpost over het gebruik van tags en categorieën in WordPress.com. Nu is er aanleiding om daar nog eens op terug te komen.

Tot dusver had ik het gebruik van tags gemeden, en mij beperkt tot een setje van 13 categorieën met een paar subcategorieën voor bepaalde thema’s en berichtenseries. Maar sinds ik vorig jaar veel met foto’s bezig groeide de behoefte aan meer en veel specifiekere zoektermen. De tijd was rijp voor tags.

In 2008 was het nog zo dat WordPress.com tags een eigen, ongebruikelijke werking hadden. Klikken op een tag, bijvoorbeeld op je eigen blog, resulteerde niet in een lijstje met relevante (eigen) berichten. Je werd doorgelinkt, van je eigen site af, naar de WordPress global tags page: een verzameling treffers over tag-onderwerpen, van alle WordPress blogs. Vanaf 2006 waren WordPress tags ‘global‘ en geen on-site ‘local’ tags. Kennelijk met bedoeling om WP bloggers die over gelijksoortige onderwerpen schrijven met elkaar te verbinden. Mooi doel, maar het leverde veel vragen en kritiek van gebruikers op. In de zomer van 2011 ging WordPress overstag en zonder verdere toelichting bleken de tags ‘gelokaliseerd’. Met lokale tags of categorieën kun je tegenwoordig dus een specifieke blog doorzoeken. De tags in de WP-lezer zijn nog wel ‘global’: je doorzoekt daarmee ook andere WordPress.com blogs.

tagcloudHet voornaamste verschil tussen categorieën en tags is dat je categorieën kunt nesten. Met andere woorden, je kunt een hiërarchische relatie aangeven, door middel van subcategorieën. Categorieën zijn bedoeld om berichten te clusteren, om groepen te maken. Het is aan te raden om hiervoor wat bredere benamingen te gebruiken. Voor meer specifieke omschrijvingen kun je tags inzetten. Van belang is dat je maximaal niet meer dan 15 categorieën en/of tags gebruikt. Het opgeven van hele ritsen trefwoorden kan door zoekmachines worden opgevat – en afgestraft – als tag spamming.

Ik heb mijn categorieënlijstje flink ingekort tot acht rubrieken, inclusief een reserverubriek voor ‘onbepaald’  (Zonder Categorie). Alle subrubrieken heb ik overboord gegooid. En ook de specifieke thema’s en series zijn geen categorie meer. Ik heb ze nu omgezet naar tags. WP biedt een overzicht van gebruikte tags (of categorieën). Maar dat beslaat al gauw een aantal pagina’s, toch wat lastig te lezen. Ik houd daarom ook een eenvoudig Word-lijstje bij van toegekende tags, in meerdere kolommen op een pagina. Dat is gemakkelijker om het overzicht te houden.

De opmaak van de tagcloud kan per WordPress thema nog flink verschillen. Bij de gratis thema’s kun je aan die opmaak niets veranderen, dus als je van plan bent om tags te gaan gebruiken is het aan te raden om vooraf goed te kijken naar de tagclouds in de demopresentatie. De tagwolk ziet er bij Oxygen netjes uit. Er is wel een ander puntje: bij de afzonderlijke berichten worden wel de categorieën getoond, maar niet de opgegeven tags. Op zich vind ik dat geen groot probleem, maar ik ben er nog niet achter wat de oorzaak is (misschien een thema eigenschap?). Het aantal tags in de wolk heb ik voorlopig beperkt tot 30. Maar dat kan zo nodig nog veranderen.

 

 

 

Geef een reactie

