Nieuw theme: Oxygen

Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuw blogthema. Na veel wikken en wegen kwam ik uit op het Oxygen thema.

In 2012 stapte ik over van Misty Look – dat ik in 2007 als startthema had gekozen -, naar het Origin thema. Daar heb ik ruim anderhalf jaar dankbaar gebruik van gemaakt. Het oogt simpel (volgens de omschrijving minimalistisch) maar is toch efficiënt en helder vormgegeven. Van dezelfde makers AlienWP is ook Oxygen, dat vrijwel gelijktijdig met Origin door WordPress.com als gratis thema beschikbaar werd gesteld. Oxygen heeft wat meer mogelijkheden dan Origin, oogt ook iets complexer, maar het heeft dezelfde heldere, esthetische uitstraling.
De keuze was nog niet zo gemakkelijk. Omdat ik de laatste tijd veel met foto’s bezig ben, zocht ik naar een meer visuele presentatie. Ik had eerst het thema Triton Lite in gedachten, vanwege de rasterstructuur met forse thumbnails (290 px breed). En daarbij ook nog een slider voor uitgelichte berichten en afbeeldingen. Maar een live preview viel mij toch tegen. Ik vond het raster met de automatisch geproduceerde miniaturen en ook het lettertype van de afbeeldingstitels te grof. Bovendien, door de organisatie van  berichten in een  rasterstructuur was de gebruikelijke blogtijdlijn (recente berichten bovenaan) niet meer zichtbaar. Recente berichten kon je alleen herkennen aan de datum op de thumbnails, of via de widget Recente Berichten onderaan.

oxygen theme

Oxygen biedt de optie om de homepage in te zetten als Showcase startpagina, waarop je 6 geselecteerde berichten (Sticky Posts) met uitgelichte afbeeldingen (Featured Images) kunt presenteren. Formaat 750×380 px, een stuk groter dan de 640×310 px kopafbeelding (ook bij Sticky Posts) van Origin. En meer dan voldoende om de content extra accent te geven. De inhoud van de slider wordt weergegeven door middel van kleine thumbnails (110×70 px). Onder de slider volgt een set van overige berichten. Enkele met, andere zonder afbeelding. Naast de Showcase startpagina kun je een aparte pagina instellen als standaard Blogpagina, voor de doorlopende berichten. Bij de instellingsopties zit o.a. de mogelijkheid om een lettertype te kiezen voor berichttitels en tussenkopjes. Tot mijn verrassing zat daarbij ook het fraaie Bitter font, dat ik al kende van Origin (en dat een van aantrekkelijke kanten is van dat thema). De combinatie van de schreefloze Oxygen standaardletter (Abel?) en de Bitter schreefletter (slab font) bevalt mij wel. Bijzonder is dat je ook de tekengrootte kunt instellen, dat heb ik tot dusver bij geen ander thema gezien. Een andere interessante optie is de instelbare linkkleur. Bij sommige themes vind ik de standaardkleur veel te opvallend. Zo waren de rode links van Origin voor mij een minpuntje. Ook bij Oxygen zullen er wel details opduiken waar wat op af te dingen valt. Ik moet bijvoorbeeld nog wennen aan het langwerpige thumbnailformaat (470×140 px) van uitgelichte afbeeldingen. Dat wijkt nogal af van meer gebruikelijke verhoudingen zoals de 4:3 aspect ratio of de tegenwoordig zo populaire vierkante ‘tegels’. Misschien zal ik vaker een eigen uitsnede uploaden. Maar deze miniaturen zijn wel ruim tweemaal zo breed als die in Origin (150×112 px). Voorlopig kan ik met Oxygen met teksten en foto’s weer even vooruit.

Meer:

Hier twee  sites met tips voor het gebruik van het Oxygen theme (link1, link2)

Geef een reactie

