Yin Xiuzhen in het Groninger Museum

Van 16 juni 2012 t/m 18 november 2012 had het Groninger Museum een expositie van de Chinese kunstenaar Yin Xiuzhen. Het is de eerste overzichtstentoonstelling van haar werk. ‘Yin Xiuzhen is een van de meest prominente Chinese kunstenaars van haar generatie. In haar installaties, gemaakt van tweedehands kleding, stelt zij individuele herinneringen die met kleren verbonden zijn, tegenover de radicale veranderingen in de grote steden in China. Speciaal voor haar eerste grote solotentoonstelling maakte zij een cityscape* van Groningen, die is samengesteld van gedragen kleding van Groningers’ . (Bron: magazine van het Groninger Museum, nr. 1, 2012)

* Een cityscape of townscape is de uitbeelding van een stedelijke omgeving, een stedelijk landschap. Als tegenhanger van het natuurlijke landschap.

Hieronder een kleine impressie van mijn bezoek aan Xiuzhen’s expositie, 16 november:

Clothes Plane
In 2001 kreeg Xiuzhen een opdracht van het Duitse bedrijf Siemens om een vliegtuigmodel te ontwerpen, gemaakt van kleding van Siemens arbeiders. Het werd op 10 augustus tentoongesteld in het Siemens kantoor in Beijing. Een maand later vond de aanval op de Twin Towers plaats… Die gebeurtenis zette Xiuzhen aan om nog meer vliegtuigen te bouwen, o.a. ‘International Flight’.

Clothes Plane

Nowhere to land
Is Clothes Plane een vliegtuig zonder landingsgestel, Nowhere to land verbeeldt een landingsgestel zonder vliegtuig. Beide staan symbool voor het gevoel van de moderne mens, die altijd onderweg, maar nergens echt meer thuis is.

Nowhere to land

Portable Cities
Topstuk, speciaal voor deze expositie gemaakt, van kleding waar Stadjers zelf in hebben rondgelopen. Een reiskoffertje gevuld met de skyline van Grunn. De Groningse binnenstad met de Martinikerk, de Der Aa-kerk en het Goudkantoor. Op de voorgrond het Groninger Museum en het Hoofdstation. Alles in een draagbare uitvoering. En veel aaibaarder dan de Groningse gebouwen in Madurodam.

Portable Cities

Waves
Zo’n 30 deels zwart geschilderde ijzeren elementen zijn in rijen opgesteld. Ze ogen als metalen golfkoppen, in verschillende groottes. Of als middeleeuwse sikkels, bijlen of hellebaarden. Of vriendelijker, als de gekrulde bladeren van pas opkomende varens. Ze doen mij ook denken aan de beroemde houtsnede van Hokusai, De grote golf bij Kanagawa.

Waves

Bookshelves
Voor elke bibliothecaris zal het een collectors item zijn: deze verzameling boeken, gemaakt van gekleurde t-shirts en andere kleding. Om niet te zeggen, een topcollectie. Digitaliseren lijkt mij voorlopig onmogelijk, maar met 3d-prints weet je het maar nooit.

Bookshelves 1

Bookshelves 2

Unbearable Warmth
Ik weet niet of Xiuzhen het zo bedoeld heeft, maar dit werk heeft in mijn ogen de uitstraling van een textiele (zand)mandala. Het maken van een –tijdelijke – zandmandala is een ritueel uit het Tibetaanse boeddhisme. Je zou daar een subtiele verwijzing in kunnen zien naar de politieke verhoudingen tussen China en Tibet.

Meer over Yin Xiuzhen:

Artikel over Yin Xiuzhen in Culturebase.net, the international artist database

Artikel in New York Times, 18 sept. 1998: A Great Chinese Leap Into a New Sort of Cultural Revolution

Artikel: Attitudes, Female Art in China

Artikel in Art in America: Yin Xiuzhen

Artikel over Yin Xiuzhen in Het Beeldende Kunstjournaal

Over de expositie:

Groninger Museum: Tentoonstelling Yin Xiuzhen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s